راهکارهای مشق نوشتن

چگونه مشق نوشتن را برای کلاس اولی ها آسان کنیم ؟

گونه مشق نوشتن را برای کلاس اولی ها آسان کنیم ؟

 

 

ورود به دوره دبستان و آغاز تحصیلات رسمی شایداز حساس ترین دوره های عمر انسان باشد . کودکی که تا همین چند روز پیش فارغ از هر قید و بند و قانونی در دنیای کودکی خود احساس رهایی می کرد و هیچ تعهدی در قبال شخص یا مکان یا موسسه ای نداشت اکنون باید در چارچوب سازمان مدرسه پاره ای از قوانین را پذیرفته و به آن عمل نماید وبه علاوه در کلاس درس شنونده و بیننده ی قابلی هم باشد وتکالیف درسی اش را به طور کامل وتمیز انجام دهد.گذشته از این کودک اکنون در خانه چیزی به اسم مشق شب دارد، تکلیفی که پذیرفتنش برای خیلی از کلاس اولی ها در ابتدای امر بسیار دشوار می آید و تعدادی از کودکان در مقابله با آن از خود بی میلی وبی علاقگی نشان می دهند . بعضی نیز به سختی آن را انجام داده ویا از والدین می خواهند که به جای انها مشق بنویسند.همه ی این موارد و نمونه های مشابه دیگر باعث نگرانی خانواده ها و آشفتگی آنها از اینکه مبادا کودک همچنان بی رغبت به انجام تکالیف باقی بماند شده است .والدین  کلاس ،اولی ها حداقل در اوایل سال تحصیلی این سوال را از معلمان و متخصصان صاحب نظر دارند که چگونه فرزندمان را علاقمند به مشق نوشتن کنیم؟واقعیت این است که برای خیلی از کودکان تعهد به نوشتن مشق شب در اوایل بسیارمشکل می نماید و کاری طاقت فرسا است .

هکارهای پیشنهادی زیر می تواند کمک شایانی در علاقمندی کلاس اولی های تازه وارد به انجام تکلیف خانه باشد.

1- راهکار اول - استفاده از آواها و صوت ها : در این روش والدین برای هر نشانه یا حرفی که کودک می نویسد صدا و آوایی با دهانشان ایجاد می کنند که این صداها و آواها می تواند خنده دار ، جدی ، غمگین ، گریان ،و جنبه ها ی هیجانی متفاوتی داشته باشد . والدین در این روش همچنین می توانند برای هر نشانه یک اسم انتخاب کرده و هنگامی که کودک نشانه را می نویسد آنها اسم آن نشانه را با آواهایی که بار هیجانی دارند ترکیب نمایند برای مثال : کودک در حال نوشتن نشانه ی « آ » است مادر همزمان در حالی که صدای «آ » را کشیده ، می گوید من« آ» کوچولویم و برای نشانه ی بعدی نیز به همین ترتیب یک اسم دیگر و....

2- راهکار دوم - سخن گفتن از زبان نشانه ها و کلمه ها : در این روش همچنان که کودک مشغول نوشتن است مادر یا پدر خود را به جای نشانه ها قرار داده و از زبان آنها با کودک سخن می گویند . مثلا کودک «ب» را می نویسد مادر می گوید آفرین عزیزم که مرا نوشتی ؛حالا برای این که تنها نباشم یک برادر هم کنارم بنویس تا با او حرف بزنم ، کودک نشانه ی بعدی«ب » را می نویسد مادر می گوید : وای چه برادر زیبایی برایم نوشتی زحمت بکش و یک خواهر هم برایم بنویس.و....

3- راهکار سوم - قصه گفتن برای کودک : در این روش همچنان که کودک مشق می نویسد برایش قصه تعریف می کنیم ،بهتر است قصه هایی برای کودک بگوییم که وی انها را دوست دارد و به علاوه قصه را به گونه ای تعریف کنیم که کودک از نوشتن دست نکشد.

4- راهکار چهارم - مسابقه دادن با کودک : در این روش والدین هم یک کاغذ برداشته و از همان نشانه یا کلمه ای که کودک می نویسد شروع به نوشتن کرده و به کودک می گویند هر کسی که زودتر و تمیز تر بنویسد برنده می شود....

5- راهکارپنجم - توصیف نوشته های کودک از زبان یک موجود دیگر مثلا دفتر یا مداد یا پاک کن کودک و.... در این روش همچنان که کودک می نویسد مادر خود را به جای یکی از اشیا نامبرده قرار داده و از زبان آن شی مشق کودک را توصیف می کند مثلا برای نشانه ای که کودک نوشته ،می گوید : وای این اگر بگذاری تو آفتاب جفت جفت می پرد و یا برای نشانه ی دیگر می گوید : اها حالا این یکی بدک نیست 

لطفا ادامه مطلب را بخوانید


ادامه مطلب...

اب بازی

کودکانتان را با آب بازی خلاق کنید !!

بازی با آب یکی از بهترین، اساسی ترین و لذت بخش ترین کارهایی است که کودکان انجام می دهند. آب جذبه ای سحرآمیز برای آنها دارد . کودکی که با آب بازی می کند، در حال یادگیری علت و معلول گرما و سرما، جاری شدن و فرو رفتن در زمین است. این کودک پس از آنکه به عنوان موجودی کوچک در دنیایی بزرگ، یک روز سخت را پشت سر گذاشت، با آب بازی آرامش می یابد .

آب بازی باعث تسکین عصبانیت های کودک شده و کودک از طریق آن از ناراحتی ها، فشارها و تنش ها رهایی یافته و احساس آرامش می کند. چون کودکان آب بازی را بسیار دوست دارند از این طریق می توان مفاهیم و مطالب بسیاری را به آنها آموخت و موجبات رشد مهارت ها و توانایی های مختلف آنها را فراهم ساخت .

 

 

راهکار شماره اول :

یک پیمانه مایع ظرفشویی یا دستشویی

۸ پیمانه آب گرم در حد جوش ترجیحا قبلا جوشیده و خنک شده باشد و برای بار دوم در حال جوش باشد

۳ قاشق چایخوری گلیسرین

 

ابتدا به یک پیمانه ماده شوینده کم کم آب گرم را اضافه کنید . این عمل باید به آرامی و در یک ظرف بزرگ انجام شود و همان گونه که آب جوش را اضافه می کنید، به هم بزنید تا خوب کف کند و در انتهای کار ، ۳ قاشق گلیسیرین اضافه کنید و از ساخت حباب های بزرگی که درست کرده اید لذت ببرید

یک کمی بخندیم

دیروز که نشانه « چـ چ » رو درس میدادم یه اتفاق با مزه ای افتاد . چند تا کلمه نوشته بودم که بچه ها باهاش جمله بسازن . داشتم به بچه های نیاز به تلاش میرسیدم که یکی از اون زبلای کلاسم اومد جلو گفت : خانم یه حرف خصوصی باهاتون دارم . گفتم الان ؟ گفت بله . اگه بمونه بعدا یکی بهتون میگه و شیرینی ِ کار خوبم از بین میره . آقا منو می گی مشتاق ببینم چی میخواد بگه .

از اون سه نفری که داشتم بهشون میرسیدم عذر خواهی کردم تا صحبت های شیرین ایشون رو بشنوم . گفتم بفرما . فقط خیلی کوتاه چون نزدیک زنگه . گفت خانم من حواسم هست که شما هنوز بلد نیستن اسم بعضی چیزا رو درست بگین .

من : ... پس خیلی خوشحالم که با یه آدم با فهم و شعور دارم حرف می زنم . چون این چیزی که مربوط به من هست رو داری به خودم میگی نه توی جمع !

گفت همین دیگه . حالا بگم بهتون ؟

گفتم : بله . با کمال میل میشنوم

گفت : خانم چند روز پیش که درس « ج » رو میدادین اَنجیل رو نوشتین اَنجیر . گفتم زشته آبروتون رو ببرم . هیچی نگفتم . ولی خانم امروزم که غلط داشتین

من :

گفتم : خیلی ممنون که اشتباهاتم رو بهم میگی تا پیشرفت کنم . حالا اون یکی چی بوده ؟

گفت عزیزم ! یخچال نمیگن که میگن یخچار 

حالا تا کسی نفهمیده من سر بچه ها رو گرم می کنم شما یواشکی اونو درستش کنین ...

 

مطالب جالب

تصاویررا یکی‌ یکی‌ با دقت ببیند تا به یک پیام زیبا برسید:

 

 http://baranemehr.persiangig.com/Edame-matlab.gif

 

 


ادامه مطلب...

تکالیف 12/9/93

❤شکلکهــای جالـــب آرویــــن❤از کتاب فارسی درس توت و تاب را برای پدر و مادرت بخوان.

❤شکلکهــای جالـــب آرویــــن❤جملات نوشته شده در دفتر مشق را حتما برای پدر و مادرت بخوان.

 

 ❤شکلکهــای جالـــب آرویــــن❤یکی از داستانهای مجله رشد را به دلخواه انتخاب کرده و از پدر و مادرت بخواه برایت بخوانند و در روز یک شنبه خلاصه داستان را برای دوستانت تعریف کن و کارت امتیازی بگیر.

 

❤شکلکهــای جالـــب آرویــــن❤در صورت حفظ کردن سوره والعصر کارت امتیازی دریافت خواهی کرد.:

 

با توجه به اهمیت فراگیری وخواندن خواهشمندم تکرار و تمرین فراوان  بر ترکیبات جدول دوستی داشته باشید.

 

با توجه به صحبت های گفته شده در جلسه بازی های آموزشی حتما در منزل انجام شود(کارت های کلمه سازی و کارت های تند خوانی)

 


 

خواهشمندم تک تک سوالات را بررسی و تیک بزنید.در صورت عدم بررسی تک تک سوالات تکالیف توسط معلم بررسی نخواهد شد.

 

منتظر نظرات شما عزیزان هستم.

اموزش خانواده

سخنی با والدین  :

این روز ها دغدغه هر خانواده ی کلاس اولی این است که فرزندم نمی تواند بخواند وبنویسد ویا کلمات را حفظ کرده  است واصلا یاد نگرفته با ید بگویم ...

 برای رهایی از این مشکل :

 1-صبر وحوصله اولیا و خستگی نا پذیربودن خود وفرزندتان  مرحله اول کار است .

2-باید هر روز فرزند شما جدول دوستی را رسم کرده وآنرا با بیان داستان برای خود وخانواده

توضیح داده وتکمیل کند ودر آخر آنرا با صدای بلند چند بار بخواند. 

 

3- انجام تکالیف روزانه که ممکن است مشق یا صدا کشی کلمات باشد . خانواده محترم دلبند شما باید با

صدای بلند مشق خود را بنویسد و اگر هم صدا کشی را انجام می دهد با صدای بلند اسم صدارا بگوید .

 

4- بعد از نوشتن تکلیف سعی کنید کارت هایی را که برای روانخوانی درست کرده اید خواندن وتمرین را در

قالب بازی با کارتها لذت بخش واثر بخش تر کنید کلماتی به او بگویید( به جای نوشتن )با کارتها بسازد .

همین ساختن کلمات او در سطح شناخت کلمه ونشانه قرار می دهد وبسیار خوب است . کارتها  آ  - اَ  -ب  م - د  - با - ما -  دا  -  دَ  -   بَ  و مَ غیر آخر

 

5- اگر خواستید باز هم تمرین داشته باشید مشق هایی که با صدای بلند خوانده ونوشته برای شما از هر

خط یک کلمه بخواند .

 

6- کتاب فارسی را هر روز با صدای بلند ازر روی چند درس آخر بخواند .

 هر روز چند کلمه که نشانه های آنرا خوانده ایم در دفتر در گردی ها یا در جدول صدا کشی کند .

 

 پس نگران نباشید  وهمچنان به تلاش فرزند خود اطمینان داشته باشید .

                                               موفق و پیروز باشید

 

یادگیری موثر

 

قابل توجه والدین گرامی :

یکی از موضوعات مهم دریادگیری " درگیرکردن"  دانش آموزدرجریان یادگیری است.درگیرکردن باعث یادگیری عمیق ترمیشود.بنیامین فرانکلین دانشمندونویسنده ی قرن هیجدهم می گوید:

- اگربه من بگویی،فراموش میکنم.Tell me and I forget           

- اگریادم بدهی،بخاطر می آورم.Teach me and I  remember   

- اگر درگیرم کنی ،یادمیگیرم.Involve me and I learn              

گفتن،یادآوری کردن،شرح دادن وتلاشهایی ازاین دست را نمیتوان آموزش نامید.

   اماآموزشهایی که باتفکروتعمق همراه است.ویادگیرنده رابامطلبی که بایدبیاموزددرگیرمی کنند،منجربه یادگیری عمیق می شوند.

 پس در منزل با در گیر کردن وسوال وجواب مناسب فرزندتان را در گیر کنید وهیچ گاه سعی نکنید پاسخها را به صورت آماده در اختیار دلبندتان قرار دهید .

مثلا چرا آ اول ؟ چرا ب آخر ؟ چرا د تنها ؟ چرا م به آ  بچسبه ؟ چرا د  به  ا نمی چسبه ؟و هزاران چرای دیگر در ریاضی وفارسی.

 

بازی های قدیمی

بازی های قدیمی رو یادتونه...

 

مثل یه قل دوقل و نخ بازی...

 

این دوبازی با اومدن بازی های مختلف رایانه ای فراموش شدن...

 

دیگه کمتر دورهم جمع میشیم و این بازی هارو می کنیم..

 

می دونین این بازی ها چقدر مفیدن...

 

می دونین چقدر تو دست ورزی بچه ها و دقت و تمرکزشون کمک می کنه...

 

و چقدر در جمع های ترکیبی و تفریق ها...

 

من این دو بازی رو چند ساله تو کلاسم انجام میدم و تو اولین جلسه با والدینم اونارو

 

ترغیب می کنم که با بچه هاشون بازی کنن...

 

البته همه خانواده باهم حتی اگه شده5 دقیقه...

 

چون مطمئنم اون 5 دقیقه بیشتر از نیم ساعت میشه و کلی خانواده با هم می خندن

 

خانواده با یک بازی قدیمی برا چند لحظه از روز مرگی های زندگی دور میشن

 

تو خونه ما اول منو امیر مهدی بازی می کردیم بعد که صدای خنده و جیغ امیر مهدی

 

از خوشحالی بالا گرفت آقای همسرم به جمع ما پیوست و مرحله هایی که من بلد نبودم

 

بهم یاد داد...

 

شما هم به جمع بازی کنان یه قل دوقل بپیوندین

راهکارهای انجام تکالیف

-مدت زمان لازم برای انجام تکالیف توسط فرزندتان را بشناسید مهمترین مطلبی که والدین باید بدانند مدت زمان مفیدی است که برای انجام تکالیف لازم است. این زمان برای سنین مختلف و بسته به شرایط دانش آموز متفاوت است. والدین هم باید شرایط سنی کودک را در نظر داشته باشند بطوری که کودکان و دانش آموزان پایه‌های ابتدایی را مدت زمان زیادی وادار به انجام تکالیف نکنند و هم شرایط دیگر مربوط به دانش آموز را.
صاحبنظران تعلیم و تربیت مدت زمات لازم برای انجام تکالیف را برای بچه‌های کودکستان تا پایه دوم ابتدایی 10 تا 20 دقیقه در هر روز و برای پایه‌های بعدی دوره ابتدایی 30 تا 60 دقیقه پیشنهاد کرده‌اندبنابراین والدین نباید جهت یادگیری بهتر دانش آموز و با این تصور که هر چه زمان بیشتری صرف مطالعه دانش آموز شود یادگیری او نیز بیشتر خواهد شد مدت زیادی کودک خود را وادار به درس خواندن کنند. مسلما کودک در این مدت زمان اضافی به کارهای دیگری مثل خیالبافی‌های ذهنی مشغول می‌شود.

 

-به روش انجام تکالیف توسط فرزندتان دقت کنید  هر کودکی ممکن است تفاوتهایی در روش انجام تکالیف خود داشته باشد. قبل از اینکه روش خاصی را به آنها القا کنید یا بخواهید آنها را کمک و راهنمایی کنید به روش آنها توجه کنید. ببینید در چه مدت زمان بدون کمک شما می‌تواند تکالیفش را انجام دهد؟ چه اشکالاتی دارد؟ آیا خیالبافی در حین انجام تکالیف دارد؟ آیا مرتبا جای خود را عوض می‌کند؟ آیا در حین انجام تکالیف به کارهای دیگری هم می‌پردازد؟ یا اینکه حواس او به انجام تکالیفش است؟ پاسخ به این سوالها به شما کمک می‌کند.


-کودک را تشویق زبانی کنید.نمی توان کودک را وادار به انجام تکالیف مدرسه کرد اما از آن جایی که نوشتن تکالیف ضروری است والدین با آگاهی و صبر پیشه کردن می توانند این را از کودک خود بخواهند.آنها می توانند با تمجیدهای کلامی به او برای انجام این کار انگیزه کافی بدهند.چقدر کلمات را خوب روی خط نوشتی
-
حالا دیگه می تونی حروف را به اندزه مناسبش بنویسی، آفرین.
-
خوشحال می شم می بینم که تکلیفتو مرتب و تمیز می نویسی


ادامه مطلب...